Markerte nytt navn

Publisert 17. juni 2015

Fra 1. juli blir Nycomed-navnet borte, da er det bare Takeda som gjelder. Det ble markert i sammenheng med Takedas «Founders day», med ordføreren på første benk.

I TAKEDAFARGER: Alle Takeda Nycomeds (Takeda etter 1. juli) ansatte fikk utdelt hver sin Takeda-røde paraply.

Det er 234 år siden Takeda ble grunnlagt i Japan. Kanskje ikke det mest runde tallet, men når det også blir et navneskifte, var det grunn til en større markering i Asker sist mandag. Fra 1. juli går Takeda Nycomed over til kun å hete Takeda.

– I den forbindelse har vi allerede tatt ned en del bokstaver fra veggene rundt om, vi har pusset opp resepsjonen, og i sommer skal kantina pusses opp, fortalte administrerende direktør Bjørn Lie, da han åpnet seansen for ansatte og gjester i går.

Kommersiell landssjef Ingeborg R. Brude ledet forsamlingen gjennom historie og fremtid.
– Det er ingen tvil om at Takeda har en lang, rik og stolt historikk i Norge. Den startet i 1874 med import av legemidler, noe senere fikk bedriften navnet Nycomed. Fra 1913 solgte vi Globoid, som alle har et forhold til. I 2011 kjøpte Takeda opp Nycomed. Nå er vi en del av det som kalles «one global Takeda», med ett navn, en logo, ett sett med verdier, en felles global strategi, og en tydelig norsk strategi, sa hun.

Og kommunikasjonsdirektør Brita Sangolt fulgte opp med å fortelle om hva de står for: – Vår bedriftskultur – Takeda-ism – er et solid fundament for hvordan vi driver vår virksomhet. Vi skal utvikle medisiner for udekkede medisinske behov og jobbe for bedre helse for mennesker over hele verden.

Askers ordfører Lene Conradi er stolt over hjørnestensbedriften. Hun fortalte om samarbeidsprosjektene deres og hva de står for i lokalsamfunnet.

– Takeda er en viktig samarbeidspartner og en viktig bedrift i Asker. Nycomed har vært mer et begrep enn bare et navn for oss, egentlig. Dere er en sterk bidragsyter i Asker-samfunnet. Og deres japanske eiere forvalter en stolt, norsk arv, sa ordføreren.

1. juli er det altså Takeda som gjelder.
Men selv om navnet er nytt, sitter historien i veggene.

AVDUKET VERDI-VEGG: Askers ordfører Lene Conradi avduket Takedas nye vegg med verdi-stikkord, en del av selskapet «Takeda-ism».

ÅPNET SEANSEN: Administrerende direktør Bjørn Lie åpnet dobbelt-seansen som både markerte navnebyttet og Takedas «founders day».

HISTORISK BERETNING: Kommersiell landssjef Ingeborg R. Brude fortalte forsamlingen om historien, nåtiden og fremtiden.

HVEM ER VI? Kommunikasjonsdirektør Brita Sangolt presenterte historien om hvem Takeda er i Norge.