Hjelper til i røykesluttkampanje

Publisert 17. oktober 2018

I oktober kjører Helsedirektoratet røykesluttkampanjen Stopptober, og legemiddelindustrien er med på laget.

I en hel måned skal kampanjen Stopptober motivere til røyke- og snuseslutt. Ifølge Helsedirektoratet har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt dersom man kommer seg gjennom de første 28 dagene uten røyk.

Mange røykere (40%) har planer om å slutte i løpet av det neste halvåret, og mange vil slutte uten hjelp. Men 11 % vil benytte seg av nikotinlegemidler, skriver Helsedirektoratet. Samtidig ønsker hele 60 % av de som røyker at legemidler til røykeslutt blir tilgjengelig på blå resept.

Helsedirektoratet har bedt aktuelle helseaktører om hjelp til å spre kampanjen i sosiale medier, blant annet ved å sette Stopptober-logoen på eget materiell. Denne invitasjonen takket blant andre Pfizer ja til.

– Vi setter stor pris på at vi kan få hjelpe myndighetene med denne viktige kampanjen og håper Stopptober vil motivere både røykere og helsepersonell, slik at mange klarer å stumpe røyken for godt, sier Trude Tangen Volla, markedssjef i Pfizer Norge.

Følg, lik og del kampanjen Stopptober på Facebook