Senterpartiet vil ha åpenhet om legemiddelpriser, og de vil legge ned dagens Beslutningsforum. Legemiddelindustrien syns det er rart at partiet kun fokuserer på legemidler, som tross alt utgjør mindre enn 1/10 av sykehusenes utgifter.
Legemiddelindustrien (LMI) har nylig gitt sitt innspill til Stortinget på dokumentforslaget fra Senterpartiets representanter Kjersti Toppe, Geir Adelsten Iversen og Per Olaf Lundteigen. Representantene foreslår å legge ned dagens Beslutningsforum og sikre åpenhet om legemiddelpriser i Norge.
I innspillet får Stortinget LMIs synspunkter på følgende spørsmål:
Åpne eller konfidensielle priser?
Det har til enhver tid vært i henhold til lover og regler at priser på legemidler og andre innsatsfaktorer unntas offentlighet. Sykehusinnkjøp LIS har imidlertid tidligere hatt en praksis å offentliggjøre alle priser i en årrekke, men dette har altså vært i strid med regelverket for offentlig forvaltning, praksis fra helsevesenet ellers, og for annen offentlig og privat virksomhet. Sykehussystemet har nå rettet praksisen også for legemidler, for å harmonisere dette med regelverket og praksisen som følges på andre områder.
Sykehusledelsen har fått delegert budsjett- og forvaltningsansvar fra Stortinget, og har derfor fullt innsyn i alle legemiddelpriser, inkludert pristilbud som gis og avtales, da det er sykehusledelsen som skal ta stilling til priser på innsatsfaktorer og prioriteringer. Storsamfunnet har innsyn i totalutgifter for legemidler, både for sykehus, Folketrygden, legemidler sett under ett, og for ulike sykdomsområder. Også maksimalprisene for alle legemidler er offentlige. Det er kun pristilbud og ferdig forhandlet pris (rabattert pris), som er unntatt offentlighet, i tråd med regelverket. Dette er vanlig ved pristilbud for alle innsatsfaktorer, både medisinsk utstyr, for vaksiner, og for alt annet helsevesenet kjøper inn.
– Vi ser ingen grunn til at dette skal være annerledes for legemidler, sier Line Walen, seniorrådgiver i LMI.
Hvorfor konfidensielle priser?
Legemiddelindustrien kan tilby betydelig lavere priser når prisene unntas offentlighet. Ikke-offentlige pristilbud for legemidler er derfor viktig for å kunne tilby legemidler til en pris som aksepteres, slik at flest mulig pasienter og legene deres får tilgang til ny og effektiv behandling, og slik at helsevesenet drives mest mulig bærekraftig.
– For leverandørene er det avgjørende å holde pristilbud skjult for konkurrentene. Dette er vanlig i alle næringer, og fører til en nødvendig dynamikk ved priskonkurranser, sier Walen.
Hvorfor fokus kun på legemidler?
Legemidler utgjør kun 6-7% av helsetjenestens utgifter. Andre innsatsfaktorer, som medisinsk utstyr, IT-systemer, investering i nye bygg eller vedlikehold, kontorrekvisita og ansettelse av personell, utgjør mer enn 90% av utgiftene.
– Det er derfor bemerkelsesverdig at representantene fra Senterpartiet kun stiller spørsmål ved åpenhet om priser for legemidler når de ikke samtidig setter fokus på samme detaljnivå for andre utgifter, sier Walen.
Legge ned Beslutningsforum?
Representantene foreslår å legge ned dagens Beslutningsforum og etablere et nytt beslutningsforum som en del av forvaltningen. De stiller spørsmål ved Beslutningsforums legitimitet til å fatte de beslutninger som gjøres for eventuell innføring av legemidler i behandlingen. Stortinget har bestemt at sykehusledelsen ved de regionale helseforetakene skal forvalte sine budsjetter etter prinsippet om sørge-for-ansvaret som innebærer at pasientene har rett til behandling, men der sykehusene beslutter hvilke innsatsfaktorer som skal brukes i behandlingstilbudet. Pasientene har altså rett til adekvat behandling, men det er sykehuset som beslutter hvilken behandling som gis i hvert enkelt pasienttilfelle. Stortinget bevilger hvert år budsjetter til sykehusene, og det er sykehusenes oppgave å forvalte disse budsjettene. Stortinget og politikerne skal dermed ikke detaljstyre de prioriteringene sykehusene gjør.
– Vi i legemiddelindustrien er derfor uenig med Senterpartiet om at Beslutningsforum bør legges ned. Vi er imidlertid enig med representantene i én ting; at det bør innføres klageadgang i metodevurderingssystemet. Dette støttes også av professorene Norheim og Magnussen som var sentrale i utarbeidelsen av Prioriteringsmeldingen. Vi er også kjent med at Helsedirektoratet støtter dette synet, sier Line Walen.
Les hele Legemiddelindustriens kommentar til Dokument 8; 93 S