UNICEF vil nå ut til vaksineskeptikerne

FNs barnefond, UNICEF, lanserer en ny global vaksinekampanje for å vise skeptiske foreldre at de ikke trenger å være så bekymret for å vaksinere barna sine.

Publisert 24. april 2019
Bilde fra UNICEF-filmen «Danger»

Kampanjen går samtidig med World Immunization Week 24. til 30. april.

Hashtaggen #VaccinesWork har blitt brukt lenge for å forene vaksinetilhengere over hele verden, og til å spre informasjon om vaksiner. I år samarbeider UNICEF med Bill & Melinda Gates Foundation, Verdens helseorganisasjon (WHO) og vaksinealliansen Gavi i håp for å nå ut enda bredere. Bill & Melinda Gates Foundation vil bidra med 1 dollar til UNICEF for hver eneste like og deling som inneholder hashtaggen #VaccinesWork – inntil 1 million dollar, skriver UNICEF.

Vaksiner redder rundt 3 millioner liv hvert år, og har bidratt til at flere sykdommer er utryddet eller kraftig redusert.

–  Vaksiner er trygge, og de redder liv. Denne kampanjen er en mulighet til å vise verden at sosiale medier kan være en sterk bidragsyter til å gi foreldre pålitelig informasjon om vaksiner, sier UNICEFs vaksinesjef, Robin Nandy.

I 2017 døde 1,5 millioner barn av sykdommer som kan forebygges med vaksiner. Mye skyldes manglende tilgang til vaksiner av ulike årsaker, men i noen land er det også foreldre som utsetter – eller helt lar være – å få barna sine vaksinert, fordi de er skeptiske eller mangler kunnskap om vaksiner. Dette har blant annet ført til flere utbrudd av meslinger i høyinntektsland. Folk deler skepsisen sin i sosiale medier, og det bidrar til at skepsisen øker, skriver UNICEF.

Organisasjonen har også laget filmen Danger: