Opptak: får pasienter den helsehjelpen de har krav på?

Marius Lindberg i Kreftforeningen og Anne-Lise Kristensen, Pasient- og brukerombud i Oslo og Viken anmodet pasienter og foreninger til å ta kontakt da de presenterte på webinar.

Publisert 16. juni 2021
SE HER: WEBINAR: Marius Lindberg i Kreftforeningen og Anne-Lise Kristensen, Pasient- og brukerombud i Oslo og Viken, snakket om pasientrettigheter i webinaret i regi av LMIs utvalg for pasientkontakt, her representert med leder, Margaret Brusletto og LMIs koordinator, Didrik Ottesen.

LMIs utvalg for pasientkontakt arrangerte et webinar som diskuterte om norske pasienter får den helsehjelpen de har krav på, hvilke krav de faktisk har, samt hvor og hvem pasienter kan oppsøke for bistand ved behov.

Budskapet var klart fra både Pasient- og brukerombudet, så vel som Kreftforeningen, at de anbefalte både pasienter og organisasjoner å ta kontakt for støtte og veiledning ved behov.

– Vi får 15.000 henvendelser hvert år, med tanke på hvor mange som får behandlinger og bruker helsetjenesten i Norge, er dette et lavt tall, sa Kristensen, som mente at listen burde senkes for at pasienter tar kontakt og at de jobber både på individnivå og samtidig på systemnivå for å løfte enkelte saker av offentlig interesse.

Eksempelet som rystet helse-Norge

Lindberg, som var første innleder, brukte et konkret eksempel for å illustrere noen av utfordringene det er rundt krav til helsehjelp.

Eksempelet har rystet flere aktører i helse-Norge og skapt mange overskrifter, samt debatter. En pasient med spiserørskreft fikk ikke behandling gjennom de offentlige sykehusene og gikk da til det private sykehuset Aleris. Her fikk pasienten en behandling som hadde god effekt og til slutt, etter mange runder med klager og søknader, ble det besluttet av Helsetilsynet at det offentlige sykehuset allikevel skulle betale for behandlingen.

– Denne saken utløste stor debatt, som enda pågår. Det er et lite paradoks at man får nei i det offentlige, så prøver man en dyr behandling hos de private, som viser seg å ha effekt og som så gjør at du får den samme behandlingen i det offentlige.

– Saken viser videre at det er vanskelig for pasienter. Denne personen fikk ingen informasjon om andre behandlinger, eller ordningen, det er mye byråkrati og vanskelig informasjon også er det ytterst betenkelig både juridisk og etisk at sykehuset ser bort fra faglige råd og anbefalinger. Det er også uklare klagemuligheter, fortale Lindberg.

Også Kristensen var enig i at denne saken var utfordrende da alle pasienter, i utgangspunktet, skal ha rett til likeverdig behandling uavhengig av hvem man er eller hvor man bor.

– Det skjer noe med norsk helsetjeneste, når de med inntekter eller god tilgang til penger på en annen måte, kan kjøpe seg fra det private og til det offentlige på områder hvor de som ikke har de sammen midlene kommer inn. Det er en utfordring for den norske velferdsstaten som vi må tenke over i årene som kommer, sa hun.