Involvering av pasienten – for en bærekraftig helsetjeneste på tvers av Norden

Under møtet «Den involverte pasient - Nordens mulighet for bærekraftig helsetjeneste til 2030» ble det diskutert hvordan vi kan gå fra tradisjonelle helsetjenester til forebyggende helse ved involvering av pasienten.

Publisert 17. august 2022
Fra venstre: Mina Gerhardsen, Generalsekretær, Nasjonalforeningen for Folkehelse, Nasim Farrokhnia, SR Industry Advisor, Healthcare Executive, Svenske eHälsodoktorene/Microsoft, Karl Vestli, Divisjonsdirektør strategi, Direktoratet for e-helse og Monica Larsen, seniorrådgiver i LMI.

ARENDALSUKA: Norden skal være verdens mest integrerte helseregion innen 2030, men skal den også være den mest involverte? Dette var blant spørsmålene som ble stilt under Nordic Innovation sitt møte tirsdagen under Arendalsuka.

Rapporten Nordic Health 2030 fastslår at vi må få innbyggeren mer involvert for å skape en bærekraftig helsetjeneste. Under møtet ble det diskutert hvordan vi kan få til dette sammen i Norden. Anne-Sofie Åmodt fra Opinion presenterte funn fra rapporten «Nordic E-health Barometer», hvor innbyggere i alle de fem nordiske landene ga et innblikk i deres tanker om digitale helsetjenester.

I dialogdelen av møtet ble det reflektert rundt hvordan vi sammen kan sikre at Nordens mål for 2030 kan bli nådd. I dialogen deltok Mina Gerhardsen, Generalsekretær, Nasjonalforeningen for Folkehelse, Nasim Farrokhnia, SR Industry Advisor, Healthcare Executive, Svenske eHälsodoktorene/Microsoft, Karl Vestli, Divisjonsdirektør strategi, Direktoratet for e-helse og Monica Larsen, seniorrådgiver i LMI.

– Hele verdikjeden i legemiddelindustrien handler om å ta i bruk data. Fra forskning, til behandling gis. Hele verdikjeden er avhengig av databruk. Vi er opptatt av å levere og distribuere helse, og vi er nødt til dele data mellom spesialhelsetjenesten og kommunehelsetjenesten, og mellom nordiske land. Vi må ha de riktige verktøyene for å kunne levere målrettet, persontilpasset medisin. Pasienten har stor viktighet i dette, det er de som leverer og eier dataene vi skal bruke. Tillit må være på plass for å få til dette. Vi vet at hvis en kommersiell aktør er med, så synker tilliten. Vi er opptatt av å få bidra med kompetanse og ressurser, og for å få til dette er det viktig å få på plass gode partnerskap, god samhandling og transparente kontrakter og avtaler. Slik kan vi beholde tilliten. Mitt siste poeng er at betalingsviljen bestemmes av godkjenningsordninger på hva som virker og ikke virker. Det må være kvalitetsikrede prosesser, for å få implementert ting. Slik kan vi skape et attraktivt marked i Norden, sa Larsen.