
Dagens webinar er en del av en webinarserie i forbindelse med Norsk Farmasøytisk Selskaps (NFS) nye strategi med visjon «Farmasøyter overalt!».
Som toppidrettsutøver med flere VM-gull i orientering og lang erfaring med media og egen blogg, ga Hausken gode råd om synlighet. Hun oppfordrer farmasøyter til å ha eierskap til yrket, være ambassadører for bransjen og følge opp mediesaker med å ta en telefon til journalister og aviser.
-Alle farmasøyter trenger ikke være synlige, men vi kan alle backe opp de som er det og løfte hverandre frem i sosiale medier, sier NFS nyvalgte styremedlem.
Hun foreslår at utdanningene kan ha medietrening for studenter som en del av undervisningen slik at fremtidens farmasøyter får bedre mediekompetanse.
-vi må ikke være redde for å være synlige i media. Det å bli møtt med kritikk eller utfordrende spørsmål er en god anledning til å avdekke hull i kunnskapen, mener hun.
Hausken presiserer at bransjen må tørre å si ja til muligheter, og skape egne sjanser til å spre kunnskap om farmasøyt-faget.
